22/12/2007

Entre Abancay et Anta (1)

(16/12/07)    Entre Abancay et Anta (1)  (29km)

(Enzo)

IMG_9076

Nous y voici, dans la saison des pluies.

Le climat a subitement changé. Il pleut le matin, il pleut en fin de journée et la nuit, et au milieu on pédale.

Après 40 jours passés au Pérou, mais étonnements se font de plus en plus rares. Tout me paraît plus structuré. Sans chercher à m'informer sur le modèle social du pays, je le devine peu à peu.

Beaucoup d'écoles et d'écoliers en uniformes et cependant beaucoup d'enfants travaillant dans les champs, dans les villes ... ou dans les mines. Et oui, c'est interdit, mais les compagnies - majoritairement étrangères - propriétaires de ces mines ferment les yeux !

Ici, tout le monde travaille. Les plus jeunes ou les plus forts sont dans les champs ou dans les mines. Je devine qu'il n'y a probablement pas de système de pension au Pérou car les vieux et les vieillards travaillent aussi. La plupart du temps, ce sont eux que l'on retrouve sur les marchés ou assis dans les rues pour vendre ce qui a été récolté ou parfois fabriqué.

Ici, les personnes âgées sans descendances sont vouées à la mendicité et elles sont encore assez nombreuses.

La survie du Péruviens tient de la solidarité familiale et de la solidarité villageoise.

Je vous parlais de la saison des pluies et j'ai pu constater à plusieurs reprises que lorsqu'un village est emboué, c'est toute la population qui s'emploie pour rapidement rendre route et caniveaux praticables. Par contre, dès que l'on sort d'une « agglomération », mieux vaut compter sur les services de l'état car il n'y en a pas un qui s'arrêterait pour déplacer une pierre... aussi grande ou dangereuse soit-elle. Tant qu'il reste de la place pour passer... !!!

Des villages emboués, des chutes de pierres bloquant parfois l'entièreté d'une route, voilà qui pourtant pas coutumier au Pérou. Les montagnes sont en effet truffées de « canaux » - parfois presque verticaux - servant à dévier les eaux afin qu'aucune accumulation ne permettent ces éboulements et coulées de boue parfois spectaculaires... on en reparlera plus tard.

(Corinne)


(14/12/07)    Ayacucho - Abancay   (bus)

We hebben besloten om het gedeelte tussen Ayacucho en Abancay dan toch met de bus te doen.  Deze etappe zou alleen maar slechte piste zijn en zou 3 keer tot boven de 4000m gaan om telkens opnieuw tot 2000m te dalen en bijgevolg was het in Ayacucho beginnen regenen.  Daar zouden we in deze omstandigheden misschien wel 10dagen over gedaan hebben.  Het zijn 2 busritten (1 van meer dan 12uur en dan nog 1 van nog eens meer dan 6 uur = meer dan 18 uur voor een kleine 3 à 400km  :  In Belgie leg je dergelijke afstand met openbaar vervoer in 2 à 3 uur af, maar we zijn hier in Peru).  We zijn al vroeg in de bus-terminal opdat onze fietsen onderaan de bus kunnen en niet boven op de bus vastgemaakt moeten worden.  De bus zou om 6u30 vertrekken, maar vertrekt uiteindelijk maar om 7u30.  Ondertussen verkopen kinderen thee op de bus.   Hun ogen zijn halfopen en hun stem is zagerig.  Deze zijn zonder twijfel onder invloed van 'iets?'.  Het heeft de ganse nacht geregend en het regent nog steeds wanneer we vertrekken en de sloppenwijken rond Ayacucho lijken 1 grote modderpoel.  (In dergelijke buurten is de grond binnen in de huizen ook aarde en moet het er met zo'n weer ook nogal modderig zijn.)   Ik kijk door het venster om te zien wat we met de fiets zouden gemist hebben.   In de vallei is het nog vrij tropisch met ontzettend veel cactussen en aleo-vera's en een stromende rivier (en idd een echte rotpiste).  Het stijgt heel langzaam en in de dorpen boven zijn de mensen weer dik aangekleed en komt de damp uit hun mond (=het ziet er met de regen en wind extra koud uit).   Hoe meer we boven (de 4000m) komen, hoe geringer de vegetatie wordt (geen bomen meer) en helemaal bovenaan blijft niets meer dan nog een soort van lang gras en rotsen over.   Dan volgt reeds de eerste afdaling en de vallei is zeer mooi (het is ondertussen ook gestop met regenen en de zon schijnt weer) en dan krijg je wel effen spijt dat je in de bus en niet op de fiets zit.  De ravijnen zijn hier wel vrij stijl en in sommige bochten is maar net genoeg plaats voor de bus. (In sommige bochten zijn zoveel herdenkingskruisjes samen dat het niet anders kan dat er ooit eens een bus moet zijn ingevallen).  Enzo, die last van hoogtevrees, heeft kijkt maar liever niet naar beneden, des te meer dat je in de bus geen enkele controle hebt en met de fiets je de controle in eigen handen hebt.  Ook ik wordt van al het gehobbel een beetje misselijk en we krijgen een beetje spijt dat we de bus genomen hebben.   In de vallei stopt de bus en iedereen moet uitstappen (=was uiteindelijk een opluchting).   Er is een 'restaurant' en vrouwen die vruchten verkopen.    Wanneer we weer de bus opstappen en vertrekken begint een man (=passagier) een verhaal over zijn zielige leven in de stad (Huancayo) te vertellen.   Het duurt heel lang (bijna 20minuten) en dan gaat hij rond.   We zien dat de 'localen' hem geld geven en nu geven we soms ook geld aan de bedelaars (eerst gaven we alleen maar voedsel), maar er zijn er op sommige plaatsen zo vaak die iets komen vragen dat we (afhankelijk van de persoon/omstandigheid) nu ook soms geld geven.   30 minuten na middagpauze heeft de bus een lekke band en dan helemaal boven (de 2de berg) is er een 2de lekke band...  Gelukkig blijken ze (met deze slechte pistes) genoeg reservewielen te voorzien, maar ik weet niet of ze er nog wel een 3de hebben...   Om 19u komen we in de bus-terminal (van Andahuaylas = intermediair stadje) aan.  Het regent weer heel erg en we hebben onze 'connectie' voor Abancay gemist.   Ik moet zovizo nog ticketten voor deze rit kopen (want dat kon in Ayacucho niet rechtsreeks?) en het meisje aan het loket zegt "De bus vertrekt om 19u"  (ik) "maar het is al 5 na 19u?"  (opnieuw zij) "De bus vertrekt om 19u"  (Soms zijn ze hier wel 'ingewikkeld'...)   Uiteindelijk nemen we de bus rond 20u en tot onze grote verbazing is het identiek dezelfde bus dan de vorige rit (=nog even vuil) en (bij overmaat van ramp) met dezelfde chauffeurs (die net reeds 12uur gereden hebben en bijgevolg is het nu nacht, mistig en regent het hard en zou het even 'gevaarlijke' piste zijn...)    Dat zint Enzo niets en hij zegt "Nooit geen bus meer !" (zeker als hij bij aankomst in Abancay merkt dat zijn zadel door het transport gescheurd is...)   Deze laatste rit was ook wel een beetje een nachtmerrie.   We hadden de laatste ticketjes en zaten bijgevolg helemaal achteraan in de bus, waar de bus het meeste hobbelt en er geen plaats voor benen is.  Op de koop toe 'viel' het venster naast mij telkens (om de 5 minuten) 2cm open... = onmogelijk om te slapen dus en het was dan ook zeer koud en vochtig tijdens de ganse rit (waarbij ik toch probeerde de ganse tijd het venster dicht te houden...)   Afgepeigerd (=meer dan met de fiets) komen we rond 2u 's nachts in de gietende regen in Abancay aan...  "nooit geen bus meer"  (we zullen zien...)   We blijven in ieder geval een dagje in Abancay om uit te rusten (=wederom, zoals meerdere stadjes in zuid-Peru, veel 'europeser' dan in noord-Peru). 

(16/12/07)    Tussen Abancay en Anta (1)  (29km)

Na het verlofdagje in Abancay zijn we 'on the road again'.   We vertrekken weer pas laat (12u = te laat), maar wanneer we een verlofdagje nemen, nemen we meestal een 'beter' hostalletje (met TV) en gaan we later slapen.  (Niet dat er veel interessants op TV is, maar is eens 'verstand op nul').     Mits we weer moeten beginnen met een berg over de 4000m is het misschien niet zo erg dat we pas laat vertrekken (omdat indien we de berg niet helemaal overgeraken we dan niet te hoog kamperen).   Het stijgt stijl.  Niet altijd maar meestal, is de voet en de top van de berg het stijlst en tussenin (grootste gedeelte) minder stijl.  Wanneer je weet dat je de ganse dag enkel zal klimmen moet je langzaam en gedoseerd beginnen en dit ritme dan aanhouden.  Het blijft vandaag echter nogal lang vrij stijl gaan... Na 20 km zien Abancay nogthans nog steeds in de vallei liggen... Rond 15uur begint het weer te regenen, maar grappig, slechts aan 1 kant van de berg :   zodoende zijn we (door de bochten) in de ene bocht gedurende 15 minuten in pijpestelen en daarna gedurende 15 minuten in de zon (waar het vocht uit onze kleren weer verdampt) om dan opnieuw 15 minuten door de gietende regen en opnieuw 15 minuten in de zon... (=grappig).   Hoe meer we bovenkomen hoe meer/langer we in de regenbui zitten en begint de nattigheid toch wel koud aan te voelen en zoeken we weer een plaats om te kamperen.  Als we pas beginnen zoeken is het altijd moeilijk (rotsen rechts en piek naar beneden links...) maar (zoals altijd) vinden we uiteindelijk een goede, effen en verborgen plek en op de koop toe is het (voor een half uurtje) gestopt met regen (=net genoeg tijd om de tent te zetten (want we kunnen met onze tent, zoals dat bij sommige andere tenten wel kan, niet eerst het buitenzeil en dan pas het binnenzeil zetten en moeten dus altijd goed opletten dat het binnenzeil niet nat wordt...).   Van geluk gesproken, want de tent was nog maar pas gezet of het begint weer zeer hard te regenen (om te koken is dat ook niet zo simpel dan).   Het blijft de ganse avond en nacht zeer hard regenen.   Zo hard dat we beginnen te twijfelen of de tent wel helemaal en voor de ganse nacht waterdicht zal blijven (want dergelijke toestand hebben we in Belgie niet uitgeprobeerd...), of dat er geen 'overstroming' rond onze tent zou komen... want daar ben je dan zo hoog en koud in de bergen in de nacht in de regen, om dan een nieuwe plek te moeten gaan zoeken... 

21:45 Écrit par Corinne et Enzo dans 2 - Carnet de route Pérou | Lien permanent | Commentaires (0) | Tags : abancay, anta, perou, velo |  Facebook |

Les commentaires sont fermés.